Lock, Stock & Two Smoking Barrels - Reisverslag uit Ruiru, Kenia van Manuel Veen - WaarBenJij.nu Lock, Stock & Two Smoking Barrels - Reisverslag uit Ruiru, Kenia van Manuel Veen - WaarBenJij.nu

Lock, Stock & Two Smoking Barrels

Door: manuelvdveen

Blijf op de hoogte en volg Manuel

10 Januari 2012 | Kenia, Ruiru

Naast mijn werk als huiswerkbegeleider dat nog wat moeilijk van de grond komt, ben ik bezig met het repareren van de slotjes van de lockers van de kinderen. Naast de slotjes blijkt er af en toe meer gerepareerd te moeten worden. Deuren zitten scheef of liggen er soms los in. Er zijn vier slaapzalen, met overal een aantal lockers, in totaal ongeveer 50. In de ene liggen kleren netjes opgevouwen op een stapel, in de andere zijn alle kleren er los ingegooid en valt de helft er uit op het moment dat je de deur open doet. Aan de binnenkant van de deur kom je veel Barack Obama '08 stickers tegen.
De reden dat veel van de slotjes kapot zijn is af en toe inbraak, veel vaker heeft het te maken met de manier waarop Kenianen, en deze kinderen in het bijzonder, met spullen omgaan. Ze hebben allemaal een eigen slotje met sleuteltje, die ze continu kwijtraken. Vervolgens wordt het slotje opengebroken, en soms weer min of meer gemaakt. De sporen in het hout vertellen een hoop. Toen ik vorige week begon met de kluisjes, vroeg ik een jongen in de slaapzaal welke van hem was. Op de vraag 'Can you open it?', haalde hij een hamer onder zijn matras vandaan. Hij had de sleutel thuis, dus met de hamer kon hij hem openen. Erg handig, maar ik heb de hamer toch maar meegenomen.

Terwijl ik hier rondloop met mijn gele emmer met gereedschap en mijn in oude kranten gewikkelde spijkers (zo worden spullen bij de kassa verpakt), is een jongen buiten in de keuken vuur aan het maken voor de lunch. Hij zal waarschijnlijk naar huis zijn gestuurd omdat het schoolgeld nog niet betaald is. Voor vijf uur opgestaan, zes uur lopend vertrokken richting school wat soms wel een uur lopen is, en even later weer thuis.

Vanmiddag wordt als het goed is 'money for repairs released'. Ik begrijp er weinig van, maar dit betekent dat we vandaag of morgen naast de eerder gekochte spijkers ook nieuwe slotjes kunnen kopen, er zijn er namelijk nog 15 nodig. Vorige week hadden we alleen budget voor de spijkers. Na de spijkers moeten er waarschijnlijk nog scharnieren vervangen en dus gekocht worden, maar daar denken we nu nog maar niet over na. Komt volgende week wel.

  • 10 Januari 2012 - 16:51

    Mama:

    goed bezig. een echte klusser. 3de foto favoriet. en...geduld is een schone zaak.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manuel

Actief sinds 21 Dec. 2011
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 17304

Voorgaande reizen:

28 December 2011 - 20 April 2012

Volunteering in Kenya

Landen bezocht: